ATI vs. NVIDIA na našom trhu

Trhu grafických kariet už niekoľko rokov vládnu spoločnosti ATI a NVIDIA. Obe spoločnosti majú svoju základňu fanúšikov, ktorí by sa svojej značky nevzdali ani keby produkty konkurencie boli desať krát lepšie. Naštastie sú dnes dily oboch vyrovnané, podobné tvrdenia teda nemusím ničím podkladať 🙂

Predmetom tohto článku je oboznámiť potencionálnych zákazníkov o tom, aké grafické karty ponúkajú spomenuté spoločnosti v rôznych cenových kategóriách a aké majú vlastnosti (výkon, technológie, spotreba) a oboznámiť čitateľa so stručnou minulosťou oboch spoločností a čipov, ktoré vyvinuli.

Z histórie

Na počiatku bola NVIDIA. Tak aj takto by sa dal začať opis histórie súvisiacej s týmto článkom. Súčastná rada GeForce sa objavila už v roku 1999 pod názvom GeForce 256. Bol to prvý grafický procesor, ktorý niesol označenie GPU (Graphics Processing Unit). Vďačil za to plnej podpre DirectX 7.0 a teda aj hardvérovej podpore T&L (Transformations & Lighting), schopnosti vykonávania
transformácii a počítania osvetlenia na grafickom čipe. Všetky grafické čipy pred GeForce 256 a ešte mnohé po ňom len zobrazovali. Čip GeForce 256 ale konečne počítal a dokázal tak čiastočne odbremeniť procesor.

Vývoj pokračoval ďalej a časom sa objavil nástupca v podobe GeForce2. Nepriniesol prakticky žiadne nové technológie, len zvýšil hrubý výpočtový výkon. Existovali dve verzie týchto čipov. Plná verzia niesla názov GeForce2, odľahšená sa volala GeForce2 MX. I keď technologicky nešlo o prevratné výrobky, nemali vo svojej dobe konkurenciu a stali sa veľmi oblúbené (najmä GF2 MX).

Skutočný prevrat nastal až s uvedením čipov GeForce3. Boli to prvé čipy, ktoré úplne podporovali DirectX 8 a teda disponovali jednotkami Pixel a Vertex Shader. To otvorilo programátorom doslova vesmír nových možností. GeForce3 boli takisto omnoho výkonnejšie ako GeForce2 a časom sa objavili aj nové GeForce3 Ti, ktoré sa odlišovali akurát tak odlišnými pracovnými frekvenciami GPU a pamätí. Dôvod vzniku GeForce3 Ti bol jednoduchý, ATI Radeon 8500! Radeon 8500 disponoval plnou podporou DirectX 8.1 a jeho Pixel a Vertex Shader jednotky jeho špecifikáciám plne vyhovovali. Po technologickej stránke bol teda Radeon 8500 ďalej ako GeForce3, ale nie len po technologicej!

pokračovanie na http://pabi3.com/article160/ati-vs-nvidia-na-nasom-trhu/

 

Loading Facebook Comments ...